Zwangerschapsklachten

//Zwangerschapsklachten
Zwangerschapsklachten2018-04-12T11:29:56+00:00

De meeste zwangere vrouwen hebben in het begin of eind van de zwangerschap last van een aantal ongemakken. Zij zijn veelal onschuldig. Soms kan er iets aan gedaan worden, soms jammer genoeg niet. Hier vind je een overzicht van de meest voorkomende zwangerschapskwalen.

Mochten er overige klachten ontstaan als hoofdpijn, buikpijn, vlekken zien voor de ogen of algehele malaise neem dan contact met ons op.

contact

Tijdens de zwangerschap komen aambeien vaker voor. Aambeien zijn uitstulpingen bij de anus. Aambeien kunnen jeuken en pijn doen.

Tip:

Zorg dat je ontlasting zacht blijft door veel water te drinken en veel vezels te eten. Bij aanhoudende klachten kan je eventueel een zalf of bv. Curanol gebruiken.

Doordat je beter doorbloed bent en door de zwangerschapshormonen heb je meer afscheiding als je zwanger bent, dit is normaal. Neem contact op als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft, of als je ook jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt. Het kan dan zijn dat je een infectie hebt. Zo nodig krijgt je er medicijnen voor.

Tip:

Gebruik geen inlegkruisjes, maar wel katoenen ondergoed (niet synthetisch), Was je schaamlippen en vagina omgeving niet met zeep maar met water.

Als gevolg van de groei van de baarmoeder kun je steken voelen in je lies. Dit is zogenaamde bandenpijn.

Tip:

Doe het wat rustiger aan, til geen loodzware tassen ,draai rustig om in bed en Sta niet te vlug op. Soms helpt het een buikband te dragen om de banden wat te ontlasten.

In de zwangerschap heb je sneller last van brandend maagzuur. Voedingsmiddelen zoals koffie, sinaasappelsap en vet eten kunnen de klachten van brandend maagzuur verergeren.

Tip:

Eet niet te veel in een keer, maar verdeel je porties wat over de dag. Vermijd te vet of te gekruid eten en eet niet te laat op de avond, minder koffie, thee en koolzuurhoudende dranken drinken. Het eten van vanille vla kan helpen. Als de klachten toch aanhouden, dan kun je bijvoorbeeld Rennie, Regla-Ph of Antagel proberen.

Harde buiken ontstaan doordat de baarmoeder groeit en‚ als reactie daarop‚ samentrekt. De baarmoeder is een spier en deze kan dus‚ net als andere spieren‚ samentrekken en weer ontspannen. Deze spiersamentrekkingen zijn pijnloos, voelen soms wel ongemakkelijk en komen onregelmatig voor. Dit is een normaal proces en veroorzaakt geen ontsluiting.

Vanaf 36 weken zwangerschap komen harde buiken wat vaker voor. Dit is ter voorbereiding op de bevalling.

Tip:

Neem een warme douche of bad. De warmte zorgt er voor dat je spieren ontspannen en je harde buiken afnemen. Daarnaast is het belangrijk dat je even een stapje terug doet. Let op:

Als de harde buiken pijnlijk worden en in een regelmatig patroon komen (bijvoorbeeld iedere 10 minuten een harde buik) neem dan contact met ons op.

De eerste drie tot vier maanden is het HcG hormoon in hoge concentraties in je lichaam aanwezig. Bij veel zwangeren zorgt dit voor misselijkheid en soms ook braken. Na vier maanden neemt dit hormoon wat af en verdwijnen meestal de klachten.

Tip:

Begin met een licht ontbijt. Eet gedurende de dag kleine beetjes Zorg er bovendien voor dat je maag niet te lang leeg is en eet vaak kleine beetjes verspreid over de dag. Gember is een natuurlijk middel wat tegen de klachten kan helpen. Soms kan het nodig zijn via de huisarts medicijnen tegen de misselijkheid te krijgen.

Vermoeidheid wordt aan het begin van de zwangerschap veroorzaakt door de veranderende hormoonhuishouding en aan het einde van de zwangerschap door toegenomen gewicht. Ook kan het zijn dat je aan het einde van de zwangerschap slechter gaat slapen.

Tip:

Luister goed naar je lichaam en zorg voor voldoende rust.

Door de zwangerschapshormonen raakt alles beter doorbloed. Ook je tandvlees en neusslijmvlies. Daardoor bloedt je tandvlees sneller en is de kans op een bloedneus wat groter. Dit zijn onschuldige kwaaltjes.

Tip:

Poets met een zachte tandenborstel.

Naarmate de baarmoeder groeit komt er meer druk op de blaas waardoor je in de zwangerschap vaker  moet plassen. Dit is een normaal verschijnsel.

Je bent als zwangere wel meer vatbaar voor een urineweginfectie. Dit komt, omdat de urine ‘zoeter’ is en de urinebuis wat verwijd is door hormonen. Bacteriën komen op deze manier makkelijker binnen en kunnen in de zoete omgeving sneller groeien.

Tip:

Vaker plassen is normaal, heb je klachten van frequent plassen in combinatie met pijn of een branderig gevoel met plassen, een zeurende onderbuikpijn of harde buiken, neem dan contact op met ons.

Tijdens de zwangerschap veranderen je gewicht en houding door de groei van de baarmoeder. Bekkengewrichten worden onder invloed van hormonen meer beweeglijk als voorbereiding op de bevalling. Hierdoor kunnen lage rugklachten ontstaan, maar ook pijn in het schaambotje en bovenbenen.

Tip:

Een goede houding kan de klachten verminderen.  Verander regelmatig van houding, loop niet te veel trappen en til geen zware dingen.  Zorg dat je bij het bukken of tillen de knieën buigt en draag geen hoge hakken.

Als je pijn aanhoudt, is het verstandig naar een bekkenfysiotherapeut te gaan. Dit kan zonder verwijzing. Raadpleeg wel even je zorgverzekeraar om het aantal vergoede behandelingen te achterhalen.

Door de zwangerschapshormonen werken  je darmen wat trager. Ontlasting is hierdoor harder en komt minder vaak.

Tip:

Eet vezelrijke voeding (bruin brood, rauwkost, fruit – sinaasappels, kiwi’s, pruimen), drink minimaal 1,5-2 liter vocht per dag en zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Mochten bovenstaande tips onvoldoende effect hebben, dan kun je laxerende middelen gebruiken.

Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast, je krijgt dikke voeten, enkels en vingers. Bij warmte en weinig beweging kan dit verergeren.

Tip:

Zorg dat je voldoende beweging hebt en drink minimaal 1,5-2 liter vocht en leg je benen hoog als je zit of ligt.